Rada Europy definiuje dzieci ulicy jako dzieci poniżej 18. roku życia, które przez krótszy lub dłuższy czas żyją w środowisku ulicznym. Przenoszą się z miejsca na miejsce i mają swoje grupy rówieśnicze i inne kontakty. Są zameldowani pod adresem rodziców lub jakiejś innej instytucji socjalnej. Charakterystyczne jest to, że z rodzicami, przedstawicielami szkół i instytucji pomocy i służb socjalnych, które ponoszą za nie odpowiedzialność, dzieci te mają słaby kontakt lub nie mają go w ogóle.
Wg Leksykonu Pedagogiki Ulicy to dzieci w wieku od 3 do 18 lat, uważające ulicę za środowisko najbardziej im sprzyjające. Pozostają one poza istniejącym systemem opieki i wychowania. Na ulicy zaspokajają swoje potrzeby, łamią normy i zasady społeczne, często wchodzą w konflikt z prawem i narażone są na niebezpieczeństwa. Mają słabe więzi z rodziną, środowiskiem i szkołą, które to instytucje nie spełniają potrzeb dziecka. Dzieci ulicy utrzymują się z prostytucji i kradzieży. Często używają substancji psychoaktywnych.
W literaturze znajdziemy jeszcze kilka mniej lub bardziej podobnych do siebie definicji „dzieci ulicy”. Prawie wszystkie jednak zwracają uwagę na brak więzi emocjonalnej, spędzanie większości czasu na ulicy, łamanie norm czy konflikty z prawem.
Typologie dzieci ulicy:
Kategorii dzieci ulicy jest wiele. Podziałów dokonuje się ze względu na:
Wyróżnić można następujące typologie:
Znajdziemy też podział na:
Jeszcze inna klasyfikacja podaje:
Analizując powyższe kategorie można pokusić się o wniosek, iż dzieci ulicy to „dzieci realizujące obowiązki dorosłych”, bowiem muszą się one troszczyć o młodsze rodzeństwo, utrzymywać rodzinę oraz zdobywać fundusze na realizację własnych potrzeb.
Dziecko ulicy w Polsce większość czasu spędza na podwórkach i ulicach, i tam zaspokaja swoje dziecięce potrzeby. Najczęściej pochodzi z rodziny dysfunkcyjnej (w której występuje cały zespół problemów, takich jak: brak umiejętności wychowawczych rodziców, alkoholizm, bieda, przemoc domowa, przestępczość, wielodzietność, bezrobocie, złe warunki mieszkaniowe, niski poziom higieny), ale są to także dzieci, których rodzice więcej czasu poświęcają pracy, nie rodzinie. Dzieci takie, pragnąc być zauważone, znajdują oparcie w grupie rówieśniczej na podwórku, od której przejmują negatywne wzorce i normy zachowania, które przenoszą na teren szkoły czy podwórka. Dzieci wpadają w konflikt z prawem, zaniedbują obowiązek szkolny, nie korzystają z zajęć pozaszkolnych, już w bardzo młodym wieku stają się ofiarą uzależnień.
Dzieci ulicy mają niskie poczucie własnej wartości, nie mają szczerych i ciepłych relacji z najbliższymi.
Cechy i umiejętności dzieci ulicy:
Pomimo tego, iż termin „dzieci ulicy” ma negatywne konotacje i mimo tego, że grupy te często łamią normy społeczne, to są oni bardzo zaradni i posiadają wiele cech i przydatnych umiejętności, pozwalających im przetrwać:
– umiejętności społeczne:
– umiejętność bycia solidarnym:
– umiejętności działania:
– cechy związane z odpornością:
Skala zjawiska:
Szacuje się, że na świecie żyje ponad 100 mln dzieci ulicy, jednak zjawisko to jest bardzo dynamiczne a jego skala jest bardzo trudna do uchwycenia. Powyższą liczbę dzieci ulicy na świecie podawano już 1989r, dlatego uważa się iż obecnie jest ona dużo wyższa – Consortium For Street Children prowadzi aktualnie badania nad metodami liczenia i szacowania liczby dzieci ulicy – jest to bardzo ważne, gdyż organizacje pracujące z dziećmi ulicy, darczyńcy oraz rządy potrzebują dokładnych danych, aby lepiej zaprojektować swoje programy i aby zapewnić odpowiednią ilość środków i zasobów celem wpsierania tej grupy dzieci. Zjawisko dzieci ulicy ma różne oblicze w różnych częściach świata. Najwięcej takich dzieci jest w Azji i w Ameryce Łacińskiej. W Polsce stanowią one ok 1,2 miliona wszystkich dzieci tj ok 13% całej populacji w wieku 3-18 lat.
Dzieci ulicy przeżywają ogromne trudności takie jak, głód, przemoc, poczucia zagubienia i samotności. Aby przeżyć, decydują się na kradzieże, przemoc, prostytucję i handel narkotykami. Niezależnie od szerokości geograficznej świata każdy kraj boryka się z problemem jak pomóc takiemu dziecku i jakie działania profilaktyczne i interwencyjne podjąć, by skala zjawiska zmniejszała się a nie powiększała.
Skąd dzieci na ulicach?
Najistotniejszymi przyczynami wychowywania się dzieci na ulicy są zaburzone więzi międzyludzkie i bieda. Czynnikiem pogarszającym sytuację jest gettyzacja biednych środowisk, która ogranicza dostępność rynku pracy, rodzi zbiorowe poczucie wyuczonej bezradności, zwiększa ryzyko zjawiska dziedziczenia biedy, stwarza warunki do rozwoju innych patologii społecznych. Wpływ na to, że dzieci wybierają ulicę jako miejsce samorealizacji i zaspokojania swoich potrzeb mają także czynniki rodzinne (bezrobocie połączone z niewydolnością wychowawczą, chaos organizacyjny w rodzinie, brak jasnych zasad, ustalonych ról, autorytaryzm rodziców, przemoc, nadużycia seksualne, nieobecność rodziców lub nadmierny dystans psychologiczny między rodzicami i dziećmi, uzależnienia w rodzinie), które powodują, że dzieci czują się bezpieczniej na ulicy niż w domu. Dzieci stygmatyzowane w środowisku szkolnym (np. ze zględu na niższą sprawność intelektualną, ubogi ubiór, niską higienę) wagarują lub totalnie rezygnują z formalnej edukacji. Grupa rówieśnicza z podwórka staje się dla nich substytutem rodziny i wzorem do naśladowania.
Bibliografia: